وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان نخستین فرد کابینه دولت چهاردهم در نوبت عصر جلسه علنی مجلس به دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود در صحن علنی مجلس پرداخت.

علیرضا کاظمی

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا کاظمی در نوبت عصر جلسه علنی روز شنبه مجلس به دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت آموزش و پرورش پرداخت.

کاظمی نخستین وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم بود که هیچ مخالفی در مجلس نداشت.

پیش از اظهارات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات گزارش تخصصی این کمیسیون را درباره صلاحیت و برنامه های کاظمی به نمایندگان مجلس ارایه و اعلام کرد اعضای این کمیسیون با اکثریت آرا وی را برای تصدی این مسئولیت مناسب می دانند.

وی در چند روز گذشته با حضور در کمیسیون های مختلف مجلس برنامه های خود را برای نمایندگان تشریح کرده است و امروز شنبه - ۲۷ مرداد - نخستین وزیری است که باید در صحن علنی مجلس از برنامه‌ها و عملکرد کاری خود در پیشگاه مردم و نمایندگان دفاع کند و به ابهامات پاسخ گوید.

رئیس‌جمهور صبح روز یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ فهرست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم برای اخذ رای اعتماد را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد که از این میان علیرضا کاظمی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش اعلام شد.

کاظمی ۵۹ ساله متولد شهر مشهد و تحصیلکرده حوزه و دانشگاه است که عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان بوده و یکی از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی حوزه آموزش و پرورش به شمار می رود که بیشتر به دلیل فعالیت‌هایش در حوزه آموزش و پرورش شناخته می‌شود.

وی پیش از این قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بود. همچنین از شهریور تا آذر ۱۴۰۰ سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را برعهده داشت. همچنین او معاون پرورشی و فرهنگی و مشاور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش‌آموزی بوده است.

از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های آموزش و پرورش کشور آشنا هستم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه نوبت عصر روز شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه و صلاحیت خود گفت: خدا را شاکرم که امروز به عنوان یک معلم در محضر نمایندگان مجلس هستم تا برنامه‌های دولت چهاردهم در خصوص وزارت آموزش و پرورش را ارائه دهند و نقطه نظرات خود را به عنوان گزینه پیشنهادی این وزارتخانه بیان کنم.

وی افزود: در محضر نمایندگان مجلس با افتخار اعلام می‌کنم که اینجانب مسیر حرفه‌ای هم به عنوان یک معلم را از مدارس نقاط صفر مرزی آغاز کردم و در تمامی سطوح مدیریتی آموزش و پرورش با سرپرستی وزارت آموزش و پرورش فرصت خدمت داشتم و از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های آموزش و پرورش کشور آشنا هستم. به مدد این تجربه طولانی مشکلات بزرگ و کوچک آموزش و پرورش را با تمام وجود درک کرده‌ام.

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت: تجربه‌ام در این سال‌ها به من آموخته است که وزرای محترم آموزش و پرورش از ابتدای انقلاب تاکنون و تیم همکاران آنان هر کدام با نیت خیر و پشتکاری مثال زدنی برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش زحمت کشیده‌اند. من از صمیم دل قدردان زحمات آنها هستم و به خوبی می‌دانم که برای رفع چالش‌ها و حل مشکلات آموزش و پرورش تلاش‌های فراوانی کرده‌اند اما حقیقت تلخی که باید بر آن تاکید کنم وجود چالش‌های مزمن و بنیادین در آموزش و پرورش است که همچنان بر دوش ما سنگینی می‌کند. این چالش‌ها تنها به فرد یا گروه خاصی تعلق ندارد و در حقیقت دغدغه‌ای ملی است که حل آنها نیازمند همدلی و همکاری همه جانبه ماست.

کاظمی با تاکید بر اینکه در آموزه‌های دینی برگرفته از قرآن کریم و احادیث اهل بیت (ع) تعلیم و تربیت به عنوان مسیری برای تعالی و ابزاری برای کمال انسان شناخته شده است، عنوان کرد: همچنین مقام معظم رهبری با تاکید مکرر بر اهمیت آموزش و پرورش تصریح کرده‌اند که پیشرفت علمی کشور باید با آموزش و پرورش مرتبط باشد و سیاست‌های کلان باید به گونه‌ای طراحی شود که قادر به رفع مشکلات نظام آموزشی باشد. اذعان صاحب نظران به نقش حیاتی آموزش و پرورش در ساختار فرهنگی و اجتماعی کشور و همچنین اهمیت نظام آموزشی در تحقق پیشرفت جامعه، توسعه و امنیت پایدار این واقعیت را روشن می‌سازد که آموزش و پرورش امروز تصویرگر افق‌های آینده هر جامعه است.

وی خطاب به رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس تاکید کرد: به عنوان یک معلم و به نمایندگی از جامعه یک میلیونی معلمان عاجزانه و ملتمسانه تقاضا دارم بیایید و برای یک بار هم که شده این آرزو را محقق کنید و آموزش و پرورش را در صدر بنشانید و از اولویت‌های اول کشور قرار دهید تا قطار پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور با شتاب مورد انتظار به حرکت درآید. با این حال علی رغم تلاش‌های بی‌وقفه مدیران و معلمان سخت کوش در این عرصه حوزه آموزش و پرورش به دلیل محدودیت‌های منابع، ناپایداری سیاست‌ها و طولانی بودن فرآیند دست‌یابی به نتایج مطلوب همواره از اولویت خارج شده و کمتر به نقش حیاتی و تمدن‌ساز آن توجه شده است.

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در ادامه غفلت از مسائل آموزش و پرورش به مثابه امر ملی، حاکمیت نگاه هزینه‌ای بر آموزش و پرورش، غفلت از ظرفیت مشارکت مردم در سطوح مختلف نظام حکمرانی و اداری آموزش و پرورش، سیاست زدگی و فقدان ثبات و پایداری در سیاست‌ها برنامه‌های آموزش و پرورش، کاهش تدریجی جایگاه مرجعیت و منزلت مقام معلم به عنوان پیشران تحول، کمبود نیروی انسانی، ناترازی و کسری بودجه مداوم آموزش و پرورش در مقایسه با گستره رسالت اهداف ماموریت‌ها و انتظارات، کم توجهی به اقتصاد آموزش و پرورش و فقدان تنوع در روش‌های تامین مالی، عدم تخصیص به هنگام منابع مالی و توزیع نامتوازن اعتبارات در بخش‌های مختلف و عدم دسترسی دانش آموزان مناطق محروم و مرزی به آموزش‌های با کیفیت را به‌عنوان برخی از چالش‌های پیش‌روی نظام آموزش و پرورش کشور عنوان کرد.

کاظمی تاکید کرد: ما در برابر این چالش‌ها مسئولیت داریم و در محضر خداوند منان نسبت به تربیت فرزندان این مرز و بوم باید پاسخگو باشیم و باید برای تغییر و بهبود شرایط فعلی با هم افزایی و همدلی به دنبال راه حل‌های نوآورانه باشیم. آموزش و پرورش با وجود یک میلیون معلم و پرسنل و غریب به ۱۶ میلیون دانش آموز و فعالیت بیش از ۱۱۶ هزار مدرسه در سراسر کشور بزرگترین وزارتخانه گسترده‌ترین نهاد و تاثیرگذار در این دستگاه دولتی است که با قریب به ۵۰ میلیون مخاطب ارتباطی مستقیم دارد.

وی ادامه داد: برنامه تقدیمی اینجانب به مجلس محترم در دو بخش تدوین شده است؛ یکی اقدامات دوره کوتاه مدت برای حل چالش‌های فوری و دیگری اقدامات بلند مدت برای رفع مسائل مزمن و اساسی؛ کلیه فعالیت‌های پیش‌بینی شده در این برنامه بر پایه اسناد بالادستی برنامه‌های ملی مصوب در زمینه آموزش و پرورش از جمله سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین، بیانیه گام دوم، برنامه هفتم و نقشه جامع علمی پیشرفت استوار است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تلاش همه جانبه برای تحقق عدالت آموزشی و رفع تبعیض‌ها، به رسمیت شناختن حق همه فرزندان ایران در دسترسی به فرصت‌های آموزشی با کیفیت و برابر از پیش دبستانی تا دانشگاه، کاهش تنوع مدارس و رفع تبعیض‌ها و موانع موجود، ایجاد بسترهای مناسب برای دسترسی به آموزش و فرصت‌های برابر، حفظ و پاسداشت کرامت خدادادی حقوق کودکان و نوجوانان به عنوان سرمایه‌های اصلی کشور و آینده سازان سرزمین از طریق روش‌های تربیتی مناسب برگرفته از مبانی دینی و منطبق بر دستاوردهای علم تعلیم و تربیت و پرهیز طبقه‌بندی و جداسازی‌های مخل انسجام در بین دانش‌آموزان، اتخاذ رویکردهای تمرکز زدایی و مدرسه محوری، افزایش توانمندی و اختیارات ارکان مدرسه، سپردن

راهبری امر مهم تربیت به مدرسه در جهت بالندگی هرچه بیشتر مدارس به عنوان پیشران آموزش و پرورش کیفی و شنیدن صدای ذی‌نفعان شامل دانش آموزان به عنوان محور اصلی همه اقدامات و فعالیت‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش را از جمله برنامه‌های خود برای این وزارتخانه عنوان کرد.

به گزارش ایسنا وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در تشریح ادامه برنامه‌های خود عنوان کرد: ابزارهای فناورانه جدید شامل هوش مصنوعی، متاورس، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در نوآوری و به روز رسانی روش‌های تربیت و آموزش و مواجهه هوشمندانه با تهدیدهای ناشی از تعدد منابع اثرگذار ارتقاء کیفیت یادگیری و تحول در برنامه درسی با ایجاد تغییرات اساسی از نظام آموزشی حافظ محور و محدود به کتاب‌های درسی و دیوارهای کلاس به سمت رویکردهای نوین در فرایندهای یادگیری و یادگیری با تمرکز بر رویکردهای تلفیقی پروژه محور پرورش خلاقیت و تفکر انتقادی ضرورت به روز رسانی احیا و ارتقای کیفیت فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی و تقویت پرورش هویت ملی و دینی در دانش آموزان و طراحی برنامه‌هایی برای تقویت احساس تعلق و افتخار به میهن و ارزش‌های اسلامی ایرانی و انقلابی ایجاد محیط تربیتی امن سالم پویا و با نشاط در مدارس جهت نقش‌پذیری کنشگری کشف و پرورش استعدادهای متنوع دانش‌آموزان و تمرین مهارت‌های هم‌زیستی و همدلی از جمله برنامه های بنده در آموزش و پرورش خواهد بود.

کاظمی ادامه داد: سبک زندگی اسلامی ایرانی اهتمام و اولویت بخشیدن به دوره بنیادین ابتدایی و توجه به تعلیم و تربیت متناسب با اقتضائات کودکی و ایجاد شادابی و نشاط در برنامه‌های تربیتی و آموزشی این دوره با نگاه تخصصی ارتقاء کیفیت و توسعه نظام مند، آموزش‌های پیش دبستانی به عنوان کلید عدالت آموزشی با همکاری نهادهای اجتماعی و مشارکت خانواده‌ها با تأکید بر مناطق محروم و دو زبانه‌بخشی و کیفیت بخشی تعلیم و تربیت به عنوان اولین گام در توسعه عدالت برای دانش آموزان با نیازهای ویژه و سلامت در دوره‌های مختلف تحصیلی با تأکید بر استقرار و توسعه الگوی تلفیقی تقویت و تعمیم تربیت بدنی و ورزش همگانی و گسترش المپیادها و کانون‌های ورزشی درون و برون مدرسه‌ای به عنوان محور توسعه سواد حرکتی و تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی ایجاد تحول در برنامه درسی و ارتقای کیفیت آموزشی پژوهشی فرهنگی تربیتی و زیرساخت‌های دانشگاه فرهنگی و دانشگاه شهید رجایی برای تربیت مدیران و معلمان متعهد خلاق و کارآمد و ایجاد ارتباط نظاممند با دانشگاه‌های علوم تربیتی توجه به اصل شایسته گزینی در انتخاب مدیران و پرهیز از سیاست زدگی و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های افراد فارغ از انواع همه دسته‌بندی‌ها در جهت بهره‌وری و اطلاع کیفیت نظام تعلیم و تربیت کشورها با عنایت به ارائه راهکارهای پیشنهادی برای چالش‌ها و برنامه‌های عملیاتی بهبود وضعیت موجود در برنامه تقدیمی به مجلس وجود دارد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه به تبیین دو محور اصلی برنامه‌های خود پرداخت و گفت: این برنامه ها شامل اهمیت نقش محوری معلمان و رفع دغدغه‌های آنها و توجه و توجه به انتظارات و خواسته‌های دانش‌آموزان و خانواده‌ها می‌باشد باور مشترک من و شما بزرگواران نمایندگان معزز و محترم مجلس این است که برای ایجاد هرگونه تحول و ارتقا کیفیت فرایندهای تربیتی و آموزشی نقش بی‌بدیل معلمان باید در کانون توجه قرار گیرد بر اساس فرامین حکیمانه رهبر معظم انقلاب حفظه الله تعالی معلمان باید به عنوان افسران سپاه پیشرفته کشور شناخته شوند. بیان دقیق ایشان در مورد تکریم معلمان باید برای همه ما حجت شرعی و قانونی و سرلوحه کار ما باشد. ما همه باید از معلمین شکرگزار باشیم. همه ملت و یکایک مردم در سراسر کشور در هر رتبه‌ای در هر شغلی باید از معلمین تشکر کنند و رهبر انقلاب می‌فرمایند همه ما زیر بار منت معلمین هستیم. همچنین مطابق اشاره ایشان تکریم زبانی کافی نیست اما لازم است بیانگر دغدغه و عنایت ایشان به ضرورت تکریم و حمایت‌های واقعی و عملی از معلمان عزیز دلالت دارد باید اعتراف کنیم که پرداخت‌های رفاهی و مزایای جنبی برای معلمان تا حد زیادی نادیده گرفته شده است. برای جبران منصفانه زحمات ارزنده این قشر و جذب نیروهای کارآمد در آموزش و پرورش آینده کشور به یک نظام پرداخت مستقل شایسته فراگیر و عادلانه و تاکید می‌کنم. نظام پرداخت مستقل نیاز داریم که با جایگاه والا و ارزشمند معلمان تناسب داشته باشد معلمی که سنگ بنای آینده سازان این سرزمین را شکل می‌دهد شایسته دریافت مزایای والاتر و شرایط کاری مناسب‌تر است. مگر نمی‌گوییم معلم کارمند و معلمین هنر است؟ همانطور که می‌دانیم برای ارتقای کیفیت یادگیری دانش‌آموزان در مناطق محروم و تحقق عدالت آموزشی ضروریست که از معلمان آموزش دیده و کارآمد در این مناطق بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد: از محضر شما نمایندگان شریف اجازه می‌خواهم که چند جمله‌ای خطاب به ذینفعان اصلی نظام تعلیم و تربیت نیز عرض نمایم معلمان عزیز کشورم سال‌ها در کنار شما بودم و قدرشناسی شما از دولت و مجلس محترم و البته انتظارات شما در رابطه با بهبود شرایط زندگیتان را شنیده‌ام به عنوان نماینده شما در دولت چهاردهم به نمایندگان شریف ملت ایران این تعهد را می‌دهم که صدای شما خواهم بود.

وی در پایان گفت: در صورت رای اخذ شما نمایندگان محترم با استعانت از خداوند و امام رضا(ع) گام های موثری در تحول نظام آموزشی کشور و طبق سند تحول بنیادین نسلی ولایت مدار پرورش دهیم.

موافقت کمیسیون آموزش و تحقیقات با وزیر پیشنهادی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، احسان عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره گزارش این کمیسیون گفت: مردم فهیم ما ارزش و بهای ویژه‌ای برای علم آموزی فرزندان خود قائل هستند. روح نهادینه شده تاریخ کهن ایران از عنصر دانش نشات گرفته و متناسب با این فرهنگ غنی و ارزشمند، نظام آموزش قوی و بسیار تنومندی لازم است تا این خواسته مقدس و متعالی را ارج نهاده و پاسخگو و مسئول باشد.

وی تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین وزارتخانه از نظر نیرو و خدمات ارائه شده، به طور قطع وزیری در حد این وزارتخانه بزرگ را می طلبد، وزیری که بتواند ضمن حل مشکلات فعلی، رفع دغدغه‌های آموزشی و دفع آسیب های احتمالی و حفظ شان و منزلت معلمان و دانش آموزان کشور، اجرایی شدن سند بنیادین آموزش و پرورش را با سرعت و دقت پیش رود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس اضافه کرد: انتخاب وزیر پیشنهادی به صورت مستقیم بر زندگی میلیون ها خانواده ایرانی دارای دانش آموز و بیش از یک میلیون معلم و خانواده آنها تاثیرگذار است، از این رو کمیسیون آموزش و تحقیقات با دقت و حساسیت فراوان، صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را مورد بررسی قرار داده است.

عظیمی راد با اشاره به استعلاماتی که درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از دستگاه‌های مرتبط گرفته شده است، گفت: صحت مدرک کارشناسی وی در رشته زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه فردوسی مشهد و همچنین دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته در رشته فقه و مبانی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی مورد تایید قرار گرفت.

وی ادامه داد: همچنین وی طی حضور در دفاع مقدس دارای ۱۵ درصد جانبازی است.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس درباره تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: تلاش در جهت اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اصلاح مطالب کتب درسی در راستای مهارت افزایی و حذف مطالب غیرمفید، آموزش مستمر معلمان برای به روز رسانی اطلاعات و تخصص آنان، حفظ شان معلمان و دانش آموزان مواردی است که وزیر پیشنهادی به آن متعهد شده است.

عظیمی راد ادامه داد: اجرای دقیق قانون نظام رتبه بندی معلمان، ساماندهی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش، تمرکز زدایی و مدرسه محوری، توجه به منابع مالی و اقتصاد آموزش و پرورش و افزایش سهم وزارت آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور، تعامل سازنده و مستمر با مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری از جمله تعهداتی است که وی به صورت شفاهی در کمیسیون به آن اشاره کرد.

نماینده‌ای در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سخن نگفت

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی نوبت عصر و در جریان بررسی صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: با توجه به اینکه در بررسی برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نماینده مخالفی ثبت نام نکرده است، وزیر پیشنهادی به تشریح برنامه ها و دفاع از خود می پردازد.

بر این اساس با توجه به اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مخالفی نداشت، طبق آیین نامه مجلس موافقی هم صحبت نکرد و بلافاصله بعد از قرائت گزارش کمیسیون، وزیر پیشنهادی به دفاع از برنامه های خود پرداخت.

کد خبر 874982
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha